Een kindcentrum is een plek waar uw kind een groot deel van zijn kinderjaren zal doorbrengen. Het is daarom goed dat u een kindcentrum kiest dat past bij u en uw kind. Aan het einde van de basisschoolperiode denken we graag met u mee over de vervolgstap naar het voortgezet onderwijs.
Kinderen kunnen bij kindcentrum Prins Constantijn instromen via de hele dagopvang, peuterspeelgroep of de basisschool. Wij nodigen ouders van harte uit voor een rondleiding door het kindcentrum. De inschrijfprocedure verloopt als volgt:
Hele dagopvang (0-4 jaar) | Rondleiding | Inschrijving via website | Plaatsings-overeenkomst | Intakegesprek, wennen, start | Rond leeftijd 3 jaar rondleiding basisschool en BSO |
Peuterspeelgroep (2-4 jaar) | Rondleiding | Inschrijving via website | Plaatsings-overeenkomst | Intakegesprek, wennen, start | Rond leeftijd 3 jaar rondleiding basisschool en BSO |
Basisschool | Gesprek directie en rondleiding | Inschrijving op de basisschool | Inschrijving basisonderwijs | Wennen, start, intakegesprek leerkracht | |
Buitenschoolse opvang | Rondleiding | Inschrijving via website | Plaatsings-overeenkomst |
Intakegesprek, start |
Voor het eerst naar dagopvang of peuterspeelgroep
Het is voor uw kind - en zeker voor u als ouder/verzorger - spannend om uw kind voor het eerst naar de dagopvang of peuterspeelgroep te brengen. Een aantal weken voor de start van de plaatsing ontvangt u een uitnodiging voor een intakegesprek. U maakt kennis met de pedagogisch medewerkers en vult samen de kindgegevens in met belangrijke gegevens. U kunt de sfeer proeven in de groep en maakt afspraken om uw kind te laten wennen in de groep. Wij vinden het belangrijk dat u uw kind met een veilig en vertrouwd gevoel bij ons brengt. In de eerste weken kunt u bijvoorbeeld wat extra tijd nemen om uw kind te brengen of op te halen. Zo voelt de nieuwe omgeving voor u en uw kind snel vertrouwd. En natuurlijk mag u ons altijd overdag bellen om te vragen hoe het gaat met uw kind.
Voor het eerst naar de buitenschoolse opvang
Kinderen die starten of doorstromen naar onze buitenschoolse opvang ontvangen een aantal weken voor plaatsing een uitnodiging voor een intake of overdrachtsgesprek. U maakt kennis met de pedagogisch medewerkers en vult samen de kindgegevens in met belangrijke gegevens en een zelfstandigheidsformulier. Mocht u en/of uw kind er behoefte aan hebben, dan kan er tevens een wenafspraak ingepland worden.
Voor het eerst naar school
Kinderen gaan vanaf hun vierde jaar naar de basisschool. Wij vinden een uitgebreide kennismaking tussen kind, ouders en school belangrijk. Wij gaan uit van de volgende stappen:
Bij het aannemen van leerlingen houden wij ons aan de wet- en regelgeving. De afdeling onderwijs biedt onderwijs aan kinderen tussen 4 en maximaal 13 jaar. Hieruit vloeit het uitgangspunt voort dat alle kinderen in de basisschoolleeftijd welkom zijn, mits de ontwikkelings- en/of leerbehoeften van het kind aansluiten bij de basis- en/of breedtezorg omschreven in het zorgprofiel van de basisschool en de betreffende groep voldoende opnamecapaciteit heeft. Deze capaciteit is afhankelijk van de balans tussen aantallen en zorgintensiteit.
Het kan zijn dat kinderen tussentijds van school veranderen, bijvoorbeeld als gevolg van een verhuizing. In dit geval wordt dezelfde procedure gehanteerd. Wanneer om een andere reden kinderen van school veranderen, oordeelt de directeur over toelating op onze school. Dit gebeurt alleen na uitgebreid contact met de school van herkomst.
Voor alle scholen binnen SCOPS is een beleidsstuk ‘Aannamebeleid’ opgesteld. Hierin staan de afspraken en procedures die gelden voor de toelating van leerlingen. Het volledige beleidsstuk ligt ter inzage in de school. Het bevoegd gezag heeft de uitvoering van het aannamebeleid gemandateerd naar de directie van de school. De directeur beslist in de meeste gevallen zelf over een verzoek tot toelating. Bij twijfel wordt het college van bestuur om advies gevraagd.
De uitstroom van leerlingen naar het voortgezet onderwijs kent een vaste procedure die wij hebben vastgelegd in een kwaliteitskaart, waarbij de doelstelling is dat elke leerling instroomt op de voor hem/haar passende school. Belangrijk hierbij is een zorgvuldig proces om het schooladvies te vormen: