Onderwijs

De kinderen komen naar ons kindcentrum om te leren. Wij doen er alles aan om goed onderwijs te geven, en zijn voortdurend op zoek naar verbetering. Een goed pedagogisch klimaat in de groepen is de basis van waaruit wij werken. 

Kwaliteit 

Wij vinden het belangrijk dat kinderen goede resultaten behalen die passen bij hun mogelijkheden. Om dit te verwezenlijken zijn wij alert op zaken die de kwaliteit van ons onderwijs raken zoals (onder andere):

Vernieuwing van lesmethoden
We hanteren moderne lesmethoden die aansluiten bij onze visie en die aansluiten bij de kerndoelen die door het ministerie gesteld worden.

Gebruik maken van een goed leerlingvolgsysteem
Resultaten van toetsen en observaties worden genoteerd in Parnassys. Dit is het leerlingvolgsysteem wat wij op ons kindcentrum hanteren. Middels een eigen account is het mogelijk voor ouders om in te loggen in ons leerlingvolgsysteem ParnasSys en de gegevens van hun kind(eren) in te zien. Toetsopbrengsten helpen ons de kwaliteit van ons onderwijs in het oog te houden en waar nodig te verbeteren.

Scholing van personeel
De kennis van ons personeel houden wij graag up to date. Dat betekent dat er regelmatig teamscholing of individuele scholing gevolgd wordt. 

Gebruik maken van een goed kwaliteitssysteem
Op ons kindcentrum werken we met kwaliteitskaarten. Op deze kaarten staat omschreven hoe wij goed onderwijs willen geven en welke standaarden wij daarvoor willen aanhouden. Leerlingen, ouders en leerkrachten worden regelmatig gevraagd om terugkoppeling op ons onderwijs te geven.

Wanneer kinderen ons kindcentrum verlaten, dan hebben zij zich qua kennis en vaardigheden ontwikkeld passend bij hun intelligentie en competenties. Ze zijn zelfstandig en sociaal vaardig. 

Terug- en vooruitblik

Hieronder willen we u een terug- en vooruitblik geven op de thema's waarop wij het afgelopen jaar ons onderwijs verbeterd hebben en de thema's waar we het komende cursusjaar mee aan de slag gaan.

Terugblik 2023-2024

Een greep uit de zaken die aan de orde zijn geweest:                                                                                  
- Er is een nieuw schoolplan gemaakt.
- Onze kernwaarden zijn herzien.
- Vanuit het schoolplan zijn vier leerteams ontstaan die  de komende vier jaar aan de slag gaan met vier grote thema's: brede ontwikkeling, belevend leren, vakmanschap en bevorderen van verantwoordelijkheid. Afgelopen jaar is hier al een start mee gemaakt.
- We hebben ons curriculum burgerschap uitgebreid met een eigen schoolcanon componisten en kunstenaars.
- We hebben onderzoek gedaan naar een methode seksuele ontwikkeling. (Nog geen passende methode gevonden).
- We hebben ons schrijfonderwijs onder de loep genomen, verbeteringen doorgevoerd en een nieuwe methode aangeschaft.
- De jaarlijkse vragenlijst sociale veiligheid is afgenomen en was wederom goed.

- We hebben onze resultaten onder de loep genomen en naar aanleiding hiervan is een rekenverbetertraject gestart.
- Er is een methode voor wereldgodsdiensten ingevoerd.
- Overname Kinderopvang Papendrecht door Wasko Kinderopvang.

Plannen voor het cursusjaar 2024-2025
- De leerteams zullen de thema's verder uitwerken.
- De kernwaarden zichtbaar in ons kindcentrum maken.
- Keuze maken methode seksuele ontwikkeling.
- De nieuwe schrijfmethode implementeren.
- Teamscholing rekenen volgen.
- Verder ontwikkkelen van ons burgerschapsonderwijs.
- Aanpak executieve functies ontwikkelen.
- Instrument voor monitoring executieve functies onderzoeken.
- Onderzoek doen naar een nieuwe verkeersmethode.
- De samenwerking met Wasko verstevingen.

Naast al deze onderwijsinhoudelijke plannen willen we uiteraard ook aandacht besteden aan activiteiten die georganiseerd zullen worden rondom kinderboekenweek, sinterklaasfeest, Kerstmis, Pasen, koningsdag, afscheid groep 8 en dergelijke. 

Telefoons / Smartwatches

We zien dat steeds meer leerlingen een mobiele telefoon/smartwatch bij zich hebben. In principe hebben de leerlingen geen telefoon/smartwatch nodig op ons kindcentrum. Hoewel het niet nodig is, merken we dat veel kinderen (met name in de bovenbouw) hun telefoon toch meenemen. We beseffen dat dit erbij hoort, maar we willen wel duidelijk maken dat het meenemen hiervan geheel op eigen risico.

Het gebruik van een telefoon/smartwatch onder lestijd is niet toegestaan. Heeft een leerling deze toch bij zich, dan wordt dit op eigen risico bewaard in de eigen tas. 
Ons kindcentrum is altijd bereikbaar op het volgende telefoonnummer: 08-6154954

 Teach like A Champion

Elk kind verdient dezelfde kansen om te slagen op school. Dat betekent dat onze leerlingen een leerkracht verdienen die elke dag met hen wil werken om het maximale uit de dag te halen. 

Op school gebruiken wij daarom de technieken uit “Teach like A Champion” om hieraan te werken. De technieken uit dit boek zijn practice based; gebaseerd op wat goede leerkrachten doen. Ze zijn bruikbaar in alle voorkomende lessituaties, lesfases en instructiemodellen (ongeacht het vakgebied). De Teach-technieken zijn richtinggevend, maar geven voldoende ruimte voor (persoonlijk) accenten. Ons kindcentrum heeft een Teach Top 12 samengesteld; 12 Teach technieken die we omarmd hebben en die we dagelijks terug willen zien in de groepen. 

Ons hoofddoel hierbij is het vergroten van de betrokkenheid van de leerlingen en hiermee de resultaten omhoog te krijgen.

Resultaat

We gaan regelmatig na hoe de ontwikkeling van elk kind verloopt. Dit doen we aan de hand van toetsen en observatiesystemen. Naar aanleiding van deze analyses kunnen we ons onderwijs aanpassen. Niet alle resultaten zijn makkelijk te meten. Het resultaat van ons onderwijs is meer dan de cijfers voor de kernvakken. Het gaat om de totale ontwikkeling van de leerling, dus ook om sociale vaardigheden en gedrag, creativiteit, werkhouding, zelfvertrouwen en zelfstandigheid.

De tussenresultaten op onze school worden gemeten door methode afhankelijke en methode onafhankelijke toetsen.  De eerstgenoemde toetsen hebben met name betrekking op het geleerde in een afgebakende periode voorafgaand aan de toets. Voor de onafhankelijke toetsen maken we gebruik van de CITO Leerling in beeld-toetsen, deze toetsen de geleerde kennis over een langere periode. De CITO toetsen worden twee keer per leerjaar afgenomen en zijn landelijk genormeerd. 

Beide resultaten geven een duidelijke indicatie aan de leerkrachten of het gegeven onderwijs aan slaat bij hun groep. Tevens hebben deze toetsen een signalerende functie: welke aanpassing in instructie of instructietijd is nodig zodat de leerling/leerlingen zich optimaal kan/kunnen ontplooien? Naar aanleiding van deze resultaten en observaties evalueren de leerkrachten het gegeven onderwijs en worden (waar nodig) aanpassingen gedaan.  

Opvallende zaken op sociaal/emotioneel gebied worden doorgaans in de praktijk van alledag geobserveerd. In de onderbouw komen, via het observatiesysteem KIJK, specifieke zaken naar voren. Vanaf groep 3 hanteren we het Kanjerobservatiesysteem.

De intern begeleider maakt twee keer per jaar een analyse van de schoolresultaten. Op basis van deze analyse worden er school- en groepsspecifieke doelen en actieplannen gemaakt waar dat half jaar extra aan gewerkt gaat worden.

De resultaten van de kinderen zijn conform de norm die je van onze school kunt verwachten.

Resultaten van kinderen zijn niet altijd makkelijk te meten. Het resultaat van ons onderwijs is meer dan de cijfers voor de leervakken. Het gaat om de totale ontwikkeling van de leerling, dus ook om sociale vaardigheden en gedrag, creativiteit, werkhouding, zelfvertrouwen en zelfstandigheid. Dat zijn immers even belangrijke zaken, maar wat lastiger om te meten.

Eindresultaat

Om iedere leerling met een passen schooladvies naar het voortgezet onderwijs uit te laten stromen, is de manier waarop wij ons schooladvies opstellen een zorgvuldig proces. Dit proces hebben wij vastgelegd in een kwaliteitskaart.

We werken binnen ons kindcentrum met een adviescommissie. De adviescommissie bestaat uit de leerkrachten van groep 7, de leerkrachten van groep 8, de bovenbouwcoördinator, de zorgcoördinator en de directrice. In de adviescommissie Voortgezet Onderwijs (VO) wordt het schooladvies bepaald.

Vanaf eind groep 6 gaan we aan de hand van resultaten bekijken welk advies bij een leerling past. We kijken hierbij naar de scores van de volgende niet-methode toetsen: begrijpend lezen, rekenen en taalverzorging.
In juni krijgen de leerlingen van groep 7 een verwacht toetsadvies voor het best passende onderwijs mee. Dit toetsadvies is naar aanleiding van de E7 toetsen van cito.
In oktober maken de leerlingen van groep 8 de Drempeltoets. Ook uit deze toets volgt een uitslag welk VO-type op basis van deze toets mogelijk is.
In november maken de leerlingen de Citotoetsen B8.
In januari wordt een voorlopig advies gegeven. Het advies wordt geformuleerd op grond van de volgende zaken: Schoolprestaties (cito’s vanaf E6, toetscijfers vakken), werkhouding (o.a. motivatie, concentratie, zelfstandigheid, huiswerkattitude), verwacht toetsadvies E7, drempeltoets, dagelijks werk in de groep en groei van de leerling in groep 8. Met alle leerlingen en ouders is er een adviesgesprek. 
In de eerste twee weken van februari wordt de Doorstroom Toets gemaakt. Hierna volgt het definitieve advies. Bij een hoger advies van de Doorstroom Toets t.o.v. het voorlopig advies zullen wij met de desbetreffende ouder(s) en de leerling in gesprek gaan en het advies heroverwegen.

Schoolscore route 8:

jaar schoolscore landelijk gemiddelde
2022 189,8 200
2023 208,7 200
2024 213,3 200

Naast de gemiddelde eindtoetsscore wordt er door de onderwijsinspectie ook gekeken naar het behaalde resultaat op fundamenteel- en op streefniveau. Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal, lezen en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet halen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep 8 het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool In Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.  

Behaalde gemiddelde referentieniveaus per schooljaar, met tussen haakjes het landelijk gemiddelde van scholen met dezelfde schoolweging:

jaar 1F 1S/2F
2022 88,4% (96,3%) 52,2% (62,1%)
2023 97,3% (96,3%) 64% (62,1%)
2024 97,2% (95,4%) 70,8% (58,8%)

Onze behaalde referentieniveaus liggen boven de signaleringswaarde van de inspectie. Onze gemiddelde 1F  en 1S/2F scores lagen in 2022 onder het landelijk gemiddelde (vergeleken met scholen met dezelfde schoolweging). In 2023 en 2024 zaten wij hierboven.  

Overzicht uitstroom naar het voortgezet onderwijs de afgelopen drie jaar:

jaar VMBO Schakelklas/HAVO/VWO
2022 39,1% 60,9%
2023 18% 82%
2024 25% 75%

Kerndoelen

De vak- en vormingsgebieden zijn beschreven in ons schoolplan. Voor elk vak zijn kerndoelen vastgesteld. Bij de aanschaf van een nieuwe methode kijken wij goed of alle kerndoelen aan bod komen. De leerkracht deelt het cursusjaar in en zorgt ervoor dat alle leerstof behandeld wordt. De leerstof die in een bepaald jaar aan de orde komt, wordt aan het begin van het jaar in een informatiebulletin aan ouders/verzorgers uitgelegd en eventueel tijdens de informatieavond/nieuwjaarsreceptie toegelicht. In een maandelijke nieuwsmail per groep worden de doelen die in die maand centraal staan aan ouders kenbaar gemaakt. Aan het eind van de basisschool hebben alle kinderen instructie gehad op de verplichte leerstof. Sommige kinderen redden dat niet, terwijl anderen veel meer aankunnen. 

Inspectie van het onderwijs 

De school meet structureel de resultaten van het onderwijs en zet dit af tegen de normen van de inspectie van het onderwijs. 
In 2023 heeft de inspectie ons bestuur SCOPS in het kader van het vierjaarlijks onderzoek wederom bezocht. Op de onderzochte standaarden scoort SCOPS (ruim) voldoende. De inspectie heeft lovende woorden voor de wijze waarop binnen SCOPS onderwijs wordt vormgegeven. Daar zijn we uiteraard trots op. 

In september 2025 zal de inspectie ons kindcentrum weer bezoeken en beoordelen.

Het laatste inspectierapport is via deze link terug te lezen.

Onderwijstijd

We willen onze onderwijstijd goed benutten. In de Wet Primair Onderwijs wordt het aantal uren bepaald. Leerlingen in het basisonderwijs moeten in acht schooljaren tenminste 7.520 uren onderwijs ontvangen.  Onze onderwijstijden zijn: 

Groep 1 t/m 4:

08.30 - 14.30 uur: maandag, dinsdag en donderdag
08.30 - 12.15 uur: woensdag en vrijdag

Groep 5 t/m 8:
08.30 – 14.30 uur: maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag (voor de herfstvakantie en na de meivakantie vervalt de vrijdagmiddag)
08.30 – 12.15 uur: woensdag

Om echt om half 9 te kunnen starten met ons onderwijs gaan de deuren om 08.20 uur open. 08.25 klinkt de eerste bel, 08.30 de tweede bel. Ouders worden verzocht bij de tweede bel weer buiten te zijn.

Wij besteden minimaal 50% van onze onderwijstijd aan de kernvakken.

Vervanging bij verlof van een leerkracht
Lesuitval wordt natuurlijk ten alle tijde geprobeerd te voorkomen. Het wordt helaas steeds moeilijker om vervanging te vinden voor een leerkracht wanneer deze door omstandigheden zoals ziekte niet voor de groep kan staan. Wanneer er vervanging nodig is, proberen we deze eerst intern te vinden. Lukt dit niet, dan zal er breder naar een oplossing gezocht worden. De inzet is altijd om de lessen zoveel mogelijk doorgang te laten vinden. Is er echt geen vervanging, dan wordt het noodplan in werking gezet.
Wanneer pas op de dag zelf bekend wordt dat een leerkracht niet aanwezig kan zijn, en als vervanging
niet mogelijk is, dan zullen we proberen de leerlingen te verdelen over de andere groepen. Lukt dit
niet, dan zal altijd eerst telefonisch contact worden opgenomen met de ouders/verzorgers, voordat
de leerlingen naar huis worden gestuurd. We sturen dus nooit zomaar kinderen de straat op.
- Weten we van tevoren dat een leerkracht niet aanwezig kan zijn en er is geen vervanging, dan
wordt tenminste één dag van tevoren een bericht verstuurd. U bent dan van tevoren
geïnformeerd en u kunt dan uw maatregelen treffen voor de opvang van uw kind(eren).
- Heeft u door omstandigheden echt geen opvang voor uw kind, dan kunt u altijd contact
opnemen met ons.

Ook in geval van langdurige afwezigheid zal worden gezocht naar een oplossing. Natuurlijk wordt u als
ouders/verzorgers bij langdurige uitval van een leerkracht geïnformeerd.

Onderwijs op maat

Op ons kindcentrum wordt gewerkt met het leerstofjaarklassensysteem. Dit houdt in dat alle kinderen binnen de groep gehouden worden. Kinderen met een ander programma (eigen leerlijn) zitten bij hun leeftijdsgenoten en gaan niet naar een andere groep toe. De juf of meester organiseert de lessen zo dat alle kinderen de benodigde aandacht en uitleg krijgen.

Kinderen wordt geleerd om, in de tijd dat de leerkracht zijn aandacht richt op de extra ondersteuning binnen zijn/haar groep, zelfstandig verder te werken. Voor hulp kan dan een beroep worden gedaan op een medeleerling. De kernvakken (Rekenen, Taal, Technisch lezen en Begrijpend lezen) worden op drie niveaus aangeboden. 

Een goed pedagogisch klimaat in de groepen is de basis van waaruit we werken. Structuur en persoonlijke aandacht vinden wij belangrijk voor de concentratie en de ontwikkeling van onze kinderen.

Huiswerk

Zelfstandig plannen en leren zijn onmisbare vaardigheden. Het leren en maken van huiswerk wordt daarom vanaf groep 3 langzaam opgebouwd. Op die manier worden de leerlingen stapje voor stapje voorbereid op het werken in het vervolgonderwijs. 

De groepen 1 en 2 krijgen geen huiswerk.

In groep 3 krijgen kinderen leeshuiswerk mee wanneer dit gewenst is. Daarnaast hebben ze één boekenbeurt. 

In groep 4 bestaat het huiswerk uit het oefenen van de tafels. Bij elk lesblok van spelling gaan de nieuwe woordpakketten mee naar huis en, indien nodig, wordt er thuis geoefend met technisch lezen. Ook in deze groep houden de kinderen één boekenbeurt. 

Vanaf groep 5 is er ook huiswerk voor vakken zoals biologie, aardrijkskunde en geschiedenis ter voorbereiding op toetsen, maar ook spelling en lezen als dat nodig is. Daarnaast houden de kinderen één boekenbeurt en één spreekbeurt. 

Groep 6 heeft één keer in de week huiswerk, groep 7 twee keer in de week en groep 8 drie keer in de week. 

Het huiswerk wordt minimaal één week van tevoren mee naar huis gegeven. De leerkracht zet dit huiswerk op het bord in de klas en in de agenda van Parro, zodat ouders op de hoogte zijn.

Opleiden

Binnen het kindcentrum zijn geregeld stagiaires actief vanuit het mbo en hbo. Wij doen ons best mee te werken aan het opleiden van onze toekomstige collega’s. Stagiaires worden begeleid door een leerkracht of een pedagogisch medewerker van het kindcentrum. Regelmatig is er ook een Leraar in Opleiding actief. Dit is een leraar die in de afrondende fase van de opleiding is en werkzaam is in een van de groepen van de basisschool. De eindverantwoording blijft bij de vaste leerkrachten. 

Wanneer het leren op de werkplek goed vorm krijgt, ontstaat er een win-win situatie. De school heeft extra handen in de klas en de student kan theorie en praktijk op een natuurlijke manier met elkaar verbinden.

Voor het onderwijs zijn wij opleidingsschool voor Pabo Inholland en Pabo Ede. Voor de opvang en onderwijsassistenten hebben wij contacten met Da Vinci.

Leerlingenraad

Leerlingen hebben prima ideeën en meningen over hoe hun plezier voor school en leren kan toenemen. De visie van Kindcentrum Prins Constantijn is om leerlingen meer te betrekken bij het onderwijs. Het is belangrijk dat er naar hun ideeën geluisterd wordt. De leerlingenraad is een goede manier voor leerlingen om hun ideeën en meningen uit te dragen en voor de school om er iets mee te doen.

Daarnaast dienen we in het onderwijs aandacht te besteden aan actief burgerschap en sociale integratie. Door het oprichten van een leerlingenraad kunnen leerlingen op een democratische wijze actief participeren en meedenken over schoolse zaken. Leerlingen worden hierdoor zelfverantwoordelijke burgers, die op deze wijze actief kunnen deelnemen aan het verbeteren van de omgeving.

De leerlingenraad bij ons op school is een groep enthousiaste leerlingen uit de groepen 6 t/m 8, die binnen de school voor alle leerlingen spreekt. Uit iedere groep zijn dit twee leerlingen. Zij zetten zich in voor een goede en prettige gang van zaken op Kindcentrum Prins Constantijn. De leerlingen uit de leerlingenraad zijn door middel van een stemming gekozen door de kinderen uit de klas. De gekozen leden blijven een jaar lid.